FOTOALBUM



Kies een fotoalbum:
VA.C. Remouchamps
Gessel van
Drivenes
Hooijdonk van
Urvet
Bertha Remouchamps
Dubbelaar
Rosseneu
Kreukniet
Sandy Haneveer
Phoelich
Victor Vincent Edmond Edouard Remouchamps
Edouard Remouchamps
Pol (Leopold) Remouchamps
Edouard Remouchamps, brieven
Joseph Remouchamps
Louis Remouchamps
Gust Remouchamps
Edmond Remouchamps
Leo Remouchamps
Edouard Victor Augustus Remouchamps
Edmond Edouard Emile Remouchamps
Emile Remouchamps
Pol Remouchamps
Jules Leopold Remouchamps
Paul Remouchamps
Gilbert Remouchamps
Boels
Lightband
Colijn
Stavleu
Familie Haneveer
Donné
Röpcke
Schouw
Peter Haneveer
Malakauskas
Fam Burgdorffer
Leo Hendrik Baekelandt
Edouard-Maurice Remouchamps
Claeys
Paul Edouard
Robert Remouchamps
Bayard
Marc Remouchamps
Sadzot
Marie Jeanne Remouchamps

Claeys

U ziet pagina 1 van 1.
Klik op een foto voor een vergroting.

1 

Jules Fonteyne werd in Brugge geboren als zoon van Hippolyte en van Emma Doutrepont. Hij groeide op in een kunstzinnig milieu. Zowel zijn vader als zijn oom Renon Fonteyne waren beeldhouwers, die samen een atelier hadden. Hij volgde kunstonderwijs aan de Stedelijke Academie voor Schone Kunsten in Brugge, waar hij onder meer Hendrik Pickery en Edmond Van Hove als leraars had. Hij sloot er zijn opleiding in 1897 af met vijf eerste prijzen. Daarna studeerde hij verder aan de Koninklijke Academie in Brussel. Vervolgens vervolmaakte hij zich nog drie jaar aan het Nationaal Hoger Instituut voor Schone Kunsten in Antwerpen, waar hij een prijs voor graveerkunst behaalde. Na zijn opleiding ging hij opnieuw in het ouderlijke huis in de Boeveriestraat in Brugge wonen, waar hij aan het werk ging als kunstschilder, etser en boekillustrator. Hij ontwierp ook de decoratie voor de gesculpteerde meubelen die in het atelier van zijn vader en zijn oom vervaardigd werden. In die periode waren schilderijen van hem te zien op internationale tentoonstellingen, onder andere in Luik en München. De Eerste Wereldoorlog vormde een cesuur in zijn loopbaan. Van 1914 tot 1919 verbleef hij in Engeland, eerst in Londen, daarna in Bridgwater (Somerset). Daar leerde hij het werk van de Prerafaëlieten kennen. Uit die tijd dateert een potloodtekening van Veurne (1916) en de gekleurde allegorische pentekening De dood van Ieper (1918). De meeste werken die hij in die periode maakte zijn evenwel in Engeland gebleven. Het is niet bekend wat hiervan bewaard bleef.